TUDATOS TÖREKVÉS A KÁOSZBAN*
Egyre gyorsuló változások világában a szervezetek és irányítóik előtt nehezen átlátható tendenciák figyelhetők meg, amelyekhez egymással párhuzamosan egyszerre és még időben kellene rugalmasan reagálni és alkalmazkodni. Új belépők jelennek meg, állandósul az innovációs verseny, rövidülnek a termékgörbék, növekszik a stratégiai szövetségek szerepe, a globalizáció kultúrák közötti készségek sorát követeli meg (nyelv, informatika, tolerancia), egyre inkább tudással telítődnek a termékek és a szolgáltatások, de a növekvő információs lavina már alig kezelhető, a munkaerőpiacon másféle vezetést igénylő, önérvényesítő nemzedék jelenik meg stb. A gazdasági, a társadalmi és a technikai változások egyszerre hatnak.
Letöltés
* Megjelent a Menedzserek Országos Szövetségének lapjában, a MENEDZSER 2002. októberi számában
HOGYAN TANULNAK A SZERVEZETEK?
A szervezeti tanulás szükségességét természetesnek véljük, de vajon a tanulásnak a tartalmát hogyan határozhatnánk meg? Hallunk divatos tréningekről, a külföldi kollégák beszámolnak továbbképzésük élményeiről, némelyiket mi is kipróbáltuk. Egyik nagyon tetszett, a másik rossz érzéseket váltott ki belőlünk. Vajon mikor és milyen képzési és tanulási formára lehet szükség egy szervezeten belül? Mi alapján dönthetjük el, hogy ki és mit tanuljon? Letöltés
MIÉRT TANULNAK A SZERVEZETEK?*
A képzés szerepe
A képzés tartalmának meghatározásához nagy segítségünkre lehet az ún. "kulcsképességek" figyelembe vétele, amelyekre a szakismereten és annak alkalmazásán kívül legtöbb munkaterületen egyre növekvő mértékben szükség lehet. A fogalmat Dieter Mertens (1989) munkapedagógus vezette be. Abból indult ki, hogy a munka világában végbemenő gyors változások következtében ma már senki nem reménykedhet abban, hogy az alapképzés során elsajátított ismeretek egész életen át elegendőek lesznek, inkább fel kell mindenkinek készülnie a változások kezelésére, és meg kell tanulni azokra rugalmasan reagálni. A hagyományos szakmai ismereteken túl tehát minden esetben el kell sajátítani olyan képességeket, készségeket és attitűdöket, amelyek segítik ezt a rugalmas reagálási képességet, mozgékonyságot.
Letöltés
*Megjelent: MENEDZSER, A Menedzserek Országos Szövetségének lapja, 1998/11. 9.o.
MUNKAHELYI TRÉNINGEK A SZERVEZETI TANULÁS SZOLGÁLATÁBAN*
A cikk rövidített változata megjelent a "Humán Erők 2001, iránytű a szervezetek fejlesztéséhez" című kiadvány 42-43. oldalán (Humán Erők Stúdió, 2001).
Letöltés
A TÁVOKTATÁS A VÁLLALATI KÉPZÉSBEN*
Külföldön immár "hagyományosnak" nevezik azt a módszert, amikor a "tanuló" postán kapja a tananyagot, azt önállóan feldolgozza, és bizonyos időközönként megkeresi tutorát (azaz a fejlődését segítő tanárt) azoknak a kérdéseknek a tisztázása érdekében, amelyeket egyedül nem tudott megválaszolni. Ezután elmegy vizsgázni vagy önállóan ír egy dolgozatot, amelyekre jegyet (esetleg kreditpontot) kap. Legelőször a levelező oktatás alakulgatott át távoktatássá. Ma hazánkban hasonló folyamatot látunk: egyrészt egyre többen akarnak vagy kényszerülnek tanulni munka mellett is, másrészt az oktatással foglalkozó nagy vállalkozások, vagy maguk az egyetemek sem bírják már ellátni a hallgatók tömegeit.
Letöltés
*Megjelent: MENEDZSER, A Menedzserek Országos Szövetségének lapja, 1999/9. 9.o.
A MUNKA ÉS A TANULÁS INTEGRÁCIÓJA*
Makro és mezo szinten a társadalmi partnerség, az érdekképviseletek, és a szakmai szervezetek kapcsolódási módjai teremthetik meg az igények közlésének, a jelzések visszacsatolásának lehetőségeit. Bár szükségesek ezek a fórumok, a sok szűrő és egyeztető hatás miatt a konkrét képzési igények és üzenetek nem valószínű, hogy elérnek minden címzetthez. Ezért egyre inkább a valós, két- vagy többoldalú konkrét kapcsolatok jelenthetik az igazi megoldást.
Letöltés
*Megjelent: MENEDZSER, A Menedzserek Országos Szövetségének lapja, 2000/11.
A MENTORI RENDSZER A MUNKAHELYI BEILLESZKEDÉS SZOLGÁLATÁBAN
Manapság már furcsán hangzik, ha halljuk: "Ő a mentorom!" Pedig nagy hagyományú szervezetekben komoly múltja van annak, hogy az idősebb munkatársak felelősséget vállaltak az ifjabbak, ill. az új kollégák betanításáért, beilleszkedésük segítéséért. Az "öregek" még emlékeznek rá, hogy ők milyen mestert kaptak, vagy választottak maguk számára.
Letöltés