Tudásmenedzsment

Hibaüzenet

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls _menu_load_objects() függvényben (/home/web/convictus.hu/www/convictus.hu/includes/menu.inc 579 sor).

Szervezeti tanulás

A szervezeti tanulás  egy szervezet arra irányuló képessége, hogy a kísérletezés, a megfigyelés, az elemzés valamint a sikerek és a kudarcok megvizsgálása alapján belássa és megértse tapasztalatait. (MCGILL at all, 1992, in: MARQUARDT, M - REYNOLDS, A., 1994)
A szervezeti tanulás olyan folyamat, amely során a szervezet képes a felhalmozódott tapasztalatok alapján új tudást, új ismereteket létrehozni és azokat a szervezeten belül elterjeszteni, hogy azok elérhetőek és felhasználhatóak legyenek a többi munkatárs számára is. Elemzik a megfigyeléseiket, a tapasztalataikat, levonják a következtetéseiket mind a sikerekből, mind sikertelen akciókról. A hibák észleléséből és korrigálásának folyamatából lehet a legtöbbet megtanulni. Ez nem csak az egyéni tanulásunkra igaz, hanem a csoportos és szervezeti szintre is. A tanulás mindig változást is jelent.

A szervezeti tanulás következtében változás áll be egyszerre mindhárom szinten:
• a gondolkodásban,
• a lehetséges viselkedésben, és végül
• az aktuális viselkedésben, ha a helyzet úgy kívánja meg.

A tapasztalati tanulás egyik legfontosabb módja az okok és következményeik és a kölcsönhatások feltérképezése, a térben és időben egymástól akár távolabb álló jelenségek rendszerben látása. Ezt teszi lehetővé a rendszerdinamikai coaching

A tanulást, a szervezeti korrekciót támogató szervezeti környezet és kultúra biztosítása nélkül nem lehetséges a tanulás útján elérhető rugalmas alkalmazkodás, amire a válság óta még nagyobb szükség van. A szervezetet emberek alkotják, ők a tanulás kulcsszereplői. A szervezet tanulékonyságának az alapja a benne dolgozó munkatársak  valós tanulás iránti motivációja. (Vö.: P. SENGE, 1998) A Tanuló Szervezet, mint egész rendszer valósítja meg a tanulást, amely az egyes tagok és a munkacsoportok együttműködésén múlik. A Tanuló Szervezetek világhálót alkotva osztják meg egymással tapasztalataikat. 

Kérje tőlünk speciális tréningenket: "Tanuló szervezet vagyunk-e? Kihasználunk-e minden lehetőséget tapasztalatok hasznosítására?" 

Szervezeti komplex tudásmenedzsment

A szervezeti tudásmenedzsmentet szolgáló rendszer (Organizational Knowledge Management System) akkor válik a szervezetben stratégiailag értékessé, ha a megfoghatatlan komponenseket megfelelően szinkronizálja a technológiai struktúrával. Az a rendszer, amely a tudás egyébként is megfogható oldalát aknázza csak ki, nem emeli a cég fenntartható versenyelőnyét. Emberek közötti kommunikációra, csoportmunkára, vezetői tanulásra és támogatásra, elismerésekre, ösztönzési rendszerekre, a hallgatólagos és kifejezett tudás integrálására van szükség.
A tudásmenedzsment az alapja az innovációnak, ezért úgy is tekinthetjük a tudásmenedzsmentet, mint a fenntartható versenyelőnyt a szervezeti tanulás útján. Egy szervezet akkor tanul igazán, ha az információs folyamatokon keresztül a lehetséges viselkedések köre is változik. A tudásmenedzsment csak a szervezet egészére kiterjedő fejlesztése által valósítható meg, a részelemek, ill. a soft és a hard elemek egymástól elszakított fejlesztése nem hozhat hosszú távú eredményt.

A komplex tudásmenedzsment magában foglalja:

  • az adatokkal és az információkkal való gazdálkodást,
  • a kifejezhető (explicit) tudáselemek tudástárakban való elrendezését,
  • a fejekben meglévő (rejtett, tacit) tudással való gazdálkodást,
  • a bölcsekkel, azaz a rendkívül tapasztalt vagy erősen elmélyült speciális tudással rendelkezőkkel való kapcsolatápolást,
  • a tudásátalakítási folyamatok tudatos vezérlését.
  Hiszünk abban, hogy csak komplexen közelíthető meg a szervezeti tudásgazdálkodás és nem szűkíthetjük le informatikai információkezelési eljárásokra. Ez utóbbiak támogathatják az élő szervezeti rendszer működését, hogy abban gyorsabban álljanak elő a jó minőségű döntések.

Szervezeti komplex tudásmenedzsment által érintett területek:

  • A tudáspiac felmérése: a tudásszükséglet és a tudáskínálat, valamint a szórványosan felhalmozódó, ezekkel kapcsolatos tapasztalatok felmérése
  • Belső kommunikáció
  • Tudásgeneráló, fejlesztő projektek
  • Belső képzések, a tudásmegosztások rendszere
  • Képzési rendszer, a tapasztalatok beépítése a képzésbe
  • A képzési rendszer és tartalom
  • HRM- rendszerek: pl. kompetencia-menedzsment, karrier-menedzsment, kulcsember program, stb.
  • Gondoskodás a tudók, a bölcsek elérhetőségéről és tudásuk alkalmazásáról
  • A kifejezett tudás megőrzése, elérhetősége részben informatikai támogatással - felhasználó barát módon (pl. korábbi képzési anyagok, úti beszámolók, előadások)
  • Információs támogatás informatikai megoldásai

 Amit nyújtunk Önöknek:

Próba-szerencse szervezeti tudást érintő fejlesztési próbálgatás helyett:

  • szervezetre szabott,
  • komplex, bevonáson alapuló,
  • megalapozott,
  • célra és célcsoportokra irányuló, tudatos törekvést erősítő,
  • hatékony szervezeti fejlesztésre és
  • tudásgazdálkodásra vonatkozó ajánlássort.
Mindezeket komoly, a  szervezeti tudáspiacot feltáró munkánkkal alapozzuk meg. Ön képes lesz nem csak megismerni, hanem megindokolni is, hogy a szervezetnek pontosan milyen módszerek és eszközök alkalmazására van szüksége. NINCS TÖBB VITA A KONCEPCIÓKRÓL a szervezeti egységek vezetői között!

Szakértői közreműködésünk során számíthat ránk a módszertani fejlesztésekben is:

  • Tudásmegosztás módszertani fejlesztése
  • Tudásgeneráló csapatok felállítása, egyes workshopok vezetése
  • Tudásgeneráló projektek elindítása, háttér támogatása
  • Tudástárak felhasználókra szabása
  • Képzési- és tudásmegosztó rendszer továbbfejlesztése
  • Kapcsolatok hálózatának vizsgálata és hatásosságának fokozása
  • Szükséges HRM-rendszerek ki- és továbbfejlesztéséhez szakértés
A CONVICTUS-CONSULT Kft. vállalja konkrét szervezeti igényekre szabott, komplex tudásmenedzsment rendszer kutatásának és kiépítésének tanácsadói munkálatait. A rendszer magában foglalja mind a kifejezett, mind a rejtett, fejekben meglévő tudással való gazdálkodás elemeit. Nemvállalunk informatikai fejlesztést, de örömmel együttműködünk IT cégekkel a megrendelő érdekében.

Kérjük, hogy válaszoljon néhány kérdésünkre!

  • Van-e üzleti stratégiánk? Ha van, ismerjük-e?
  • Mit jelent nálunk a „teljesítmény"? A vezetőség támogatja-e a „teljesítményt" és a teljesítőket?
  • Vannak-e „tudásmunkások" nálunk, olyanok, akik előállítják, átalakítják, rendszerezik az információkat és a tudást?
  • Vannak-e nálunk szakértői csoportok?
  • A szervezeti kultúránk (értékek, hitek és megtestesülései) támogatja-e a tudást?
  • Mi a fontosabb: a státusz megőrzése vagy az innovációban való részvétel?
  • Vannak-e belső tudásmegosztó képzéseink?
  • Támogatja-e a szervezet a képzéseken való részvételt?
  • Kérik-e a munkatársak a máshol tanultak megosztását?
  • A vezetőkérdeklődnek-e a máshol tanultak cégünknél való alkalmazhatósága iránt?
  • Rendezünk- e össze adat- és információs tárakat, tudástárakat (pl. korábbi projektek tapasztalatai)?
  • Megosztjuk-e egymással értékes kapcsolatainkat a „tudókról"?

Ha sok a nem válasza, de úgy véli, hogy nem így kellene lenni, akkor fogduljon hozzánk bizalommal!